Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Väčšina rodičov pozná dobre svoje deti

reklama:
Väčšina rodičov pozná dobre svoje deti

Každý dvadsiaty rodič by mal viac popracovať na spoznávaní vlastného dieťaťa. Vyplýva z to z online testu, ktorý v rámci edukačnej kampane Spoznaj svoje dieťa spustila pri príležitosti Medzinárodného dňa detí Nadácia pre deti Slovenska. Cieľom edukačnej kampane bolo poukázať na potrebu osvojenia si životných zručností ako cesty k rozvoju individuálnej osobnosti dieťaťa.„Po úspechu minuloročnej edukačnej kampane „Viac miesta pre deti“ Nadácia pre deti Slovenska opäť rozvírila debatu o potrebách detí. Aj vďaka hravej a zaujímavej forme v podobe online testu sa do kampane zapojilo počas mesiaca jún 1 403 rodičov,“ prezradila Martina Slušná z Nadácie pre deti Slovenska. Za predpokladu, že rodičia vypĺňali test úprimne, možno konštatovať, že až 86% rodičov pozná svoje dieťa veľmi dobre a sú skvelými rodičmi. Takmer deväť percent rodičov si nie je istých, či presne vedia, po čom ich dieťa túži, nad čím premýšľa, alebo čo zažíva v škole a medzi kamarátmi. Tesne za nimi sú rodičia (5,5%), ktorí by mali na svojom vzťahu s deťmi zapracovať.

„Rodičovstvo sa neučí, rodičmi sa stávame tým, že sa nám dieťa narodí a tým, že sme aktívni vo vytváraní si vzťahu k svojmu dieťaťu,“ odkazuje rodičom v rámci kampane „Spoznaj svoje dieťa“ školská psychologička Miroslava Adamík Šimegová. Iba vďaka otvorenému rozhovoru a času strávenému s vlastným dieťaťom rodič môže svojho potomka najlepšie spoznať. Podľa pedagóga z Katedry pedagogických štúdií na Trnavskej univerzite, Martina Brestovanského, sa často stáva, že sa rodičia zameriavajú iba na vybrané talenty. „Zaujíma ich, či vie spievať alebo tancovať. Ale existujú mnohé, aj skryté, talenty. Napríklad, že dieťa vie veľmi rýchlo povedať pointu vlastnej myšlienky. A aj to je druh talentu, ktorý možno ďalej rozvíjať.“

Problémom často býva, že rodičia sú viac a viac zaťažovaní pracovnými povinnosťami a nestíhajú vymýšľať pre deti rôzne aktivity, počas ktorých by zistili, čo ich dieťa skutočne chce. Niekedy však stačí aj málo. Možno aj spoločenská hra. Počas kampane vysvetľoval odborník na spoločenské hry napr. i to ako spoločenské hry rozvíjajú deti. „Každá hra má nejaké pravidlá a je dobré, keď sa deti učia, že všetko má svoje hranice a keď sa naučia, že podľa nich je dobré sa správať a myslieť. Rovnako dôležitá je aj prehra. Aj keď našim deťom zo srdca prajeme, aby vyhrávali, aby sa im v živote darilo, tak nevyhnutne nastanú momenty, keď sa tak nestane a budú čeliť niečomu náročnému a prehre samotnej,“ dodáva Peter Černák.

Súčasťou kampane boli články, odporúčania, či videá so psychológom a učiteľom, ktorí povedali o svojich skúsenostiach a ponúkli možnosti, ako svoje dieťa spoznať ešte viac. Okrem webovej stránky www.spoznajsvojedieta.nds.sk dostávali rodičia počas celého mesiaca jún pre svoje deti záložky do knižiek v kníhkupectvách Martinus, predajni spoločenských hier Ihrysko i v ďalších 11 knižniciach na Slovensku. Na kampaň upozorňovali i web bannery umiestnené na rôznych portáloch.

Spoločnosť sa mení a menia sa i naše deti v nej. Sú iné, ako sme boli my. Sú samostatnejšie, istejšie, majú veľký potenciál, denne čelia meniacim sa vzťahom i hodnotám. Pri správnej podpore vedia veľmi presne formulovať svoje požiadavky, pomenovať svoje potreby, hľadať a navrhovať adekvátne, často invenčné a veľmi kreatívne riešenia, ako aj zapojiť sa do ich praktickej realizácie.

Práve podpora jedinečnej osobnosti dieťaťa je spôsob, ako ho pripraviť na život a urobiť z neho človeka, ktorý bude pevne stáť na nohách a zároveň kráčať v živote za svojimi snami. A k tomu si dieťa potrebuje osvojiť životné zručnosti. Dieťaťu je potrebné sa venovať, počúvať ho. Výsledky dosahované v škole by nemali byť jediným meradlom. Je dôležité si všímať, ako dieťa zvláda situácie v bežnom živote, ako reaguje na vyhranené situácie, či udržiava dobré vzťahy, alebo ako dokáže dosiahnuť svoje ciele.

„V kampaniach zameraných na potreby detí a mladých ľudí na Slovensku budeme pokračovať i v budúcom roku. Práve ich edukačný charakter prináša rodičom i blízkym detí možnosť zamyslieť sa, získať podnety a zužitkovať ich v prospech svojich detí“, hovorí o význame kampaní Martina Slušná.

Viac informácii o kampani:

Www.spoznajsvojedieta.nds.sk
Www.facebook.hodinadetom.sk

Videá použité v kampani:

Martin Brestovanský – pedagóg z Katedry pedagogických štúdií na Trnavskej univerzite

Miroslava Adamík Šimegová, školská psychologička a pedagogička na Katedre pedagogických štúdií na Trnavskej univerzite

Peter Černák – o tom ako spoločenské hry pomáhajú deťom

Kontakt pre médiá: Martina Slušná, 0911 702 664, pr@nds.sk.

Www.nds.sk
Www.hodinadetom.sk

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 24. júla 2014

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.