Portál pre mamičky a ich detičky

24. týždeň tehotenstva

2. február 2010 - Ukulele

Komunikujte!

Vaše dieťatko totiž počuje a vníma možno viac, než si myslíte! Váš dych, tlkot srdca, trávenie: bábätko nie je obklopené úplným tichom. Vždy je čo počúvať, aj keby to mal byť hoci len vzduch prechádzajúci Vašimi pľúcami alebo škŕkanie v žalúdku.

Môže ale ešte nenarodené dieťa počuť zvuky mimo bezpečia Vášho bruška? A ako mu asi znie okolitý svet?

Schopnosť počúvať z bruška, čo sa deje okolo, je pre bábätko úplne fascinujúca a tieto vnemy cibria jeho prenatálne zmysly. Írska štúdia odhalila, že enarodené bábätká reagujú pohybom na zvuky a podnety zvonka ešte pred 16. týždňom tehotenstva (asi o 2 mesiace skôr, než sa úplne vyvinú ušká). Deti v tomto období tiež začínajú rozoznávať hlasy a známe zvuky.

Ďalším a veľmi nežným spôsobom, ako komunikovať so svojím dieťatkom, je haptonómia. Bola „objavená“ a popísaná zhruba pred 50 rokmi holandským odborníkom Fransom Veldmanom. Jeho teória je založená na predpoklade, že ruky, ktoré sa s láskou dotýkajú bruška, a tak vlastne hladia bábätko zvonka, vytvárajú dôverný vzťah medzi rodičmi a nenarodeným dieťatkom.

A pretože bábätko na takú stimuláciu reaguje, stalo sa mottom haptonómie heslo „dotyky sa vyrovnajú slovám“. Vaše ruky k bábätku prevrávajú nežnými opakovanými dotykmi a bábätko odpovedá pohybom: niekedy len trochu kopne, inokedy sa doslova pritisne k Vašej ruke – ako malé mačiatko.

Nenarodené bábätká si túto hru vyložene užívajú – vedia sa pohybovať dopredu, dozadu, doprava i doľava. Vďaka haptonómii môžu rodičia vytvoriť silné puto a dať bábätku najavo, ako veľmi je milované. Tieto dotyky navyše uvoľňujú brušné svalstvo mamičky a môžu tým dokonca v niektorých prípadoch aj uľahčiť pôrod.

Ak chcete haptonómiu počas tehotenstva vyskúšať, teraz je ten správny čas. Na kurzy haptonómie sa môžete spýtať napríklad svojho lekára alebo pôrodnej asistentky. Ak ale žiadne kurzy nenájdete, nemusíte si zúfať. Stačí pozorne počúvať svoj vnútorný hlas, hladiť a dotýkať sa svojho bruška čo najčastejšie.

Užívajte si spoločne krásne chvíle prvých „rozhovorov“ a akokoľvek to čudne znie – buďte bližšie svojmu bábätku.

Zbavte sa úzkosti meditáciou

Meditácie sa praktizujú už takmer po tri tisícročia pre svoje vynikajúce antistresové a relaxačné účinky. A to je presne to, čo práve potrebujete, pretože tehotenstvo je náročné ako pre Vaše telo, tak pre Vašu myseľ. Účelom meditácie je celkovo sa upokojiť, uvoľniť a oslobodiť sa od prebytku vonkajších vnemov. Pomôže Vám udržať Váš stres pod kontrolou, a to nielen v tehotenstve.

Meditácia pre Vás bude určite veľkým prínosom. Upokojuje totiž nielen Vašu myseľ, ale má i ozdravné účinky na Vaše telo. Jedným z fyzických efektov pravidelnej meditácie je zníženie krvného tlaku, svalového napätia, hladiny kyseliny mliečnej a zvýšenie celkovej odolnosti organizmu.

Začnite s jednoduchou meditáciou pravidelne každý deň – prinesie Vám uvoľnenie a duševnú i fyziologickú rovnováhu.

  • Nájdite si tiché miesto, kde nebudete ničím rušená.
  • Pohodlne sa posaďte v vzpriamenej pozícii a zavrite oči.Dýchajte pomaly a zhlboka, sústreďte sa na svoj dych, potom na jednotlivé časti tela a snažte sa ich úplne uvoľniť. Začnite od hlavy a pokračujte až po špičky nôh.
  • Keď je Vaše telo uvoľnené, vyberte si slovo alebo frázu, ktorá je pre Vás dôležitá alebo typická (vždy ale môžete použiť známe “Ohm”). Pokojne dýchajte, sústreďte sa na svoju mantru a pri každom výdychu ju ticho opakujte.
  • Snažte sa na nič nemyslieť. Ak sa do Vašej mysle vlúdi akákoľvek myšlienka, znovu sa zamerajte na svoj dych a mantru.
  • Meditujte 10 až 20 minút a následne ešte 2 alebo 3 minúty v tichosti odpočívajte – najprv so zavretými očami, potom s otvorenými, kým nebudete pripravená vstať.

Ďalší stupeň meditácie predstavuje tzv. “cesta” – ak si predstavíte sama seba na pokojnom, krásnom mieste, môžete dosiahnuť hlboko meditatívny a uvoľňujúci stav. Na “cestu” sa vydajte ráno hneď po prebudení a znovu neskôr počas dňa.

  • Posaďte sa vzpriamene v pohodlnej pozícii alebo si chrbát a pokrčené kolená podložte niekoľkými vankúšmi. Dýchajte pomaly, zhlboka.
  • Zavrite oči a predstavte si sama seba na mieste, ktoré vo Vás prebúdza pokoj a uvoľnenie – na vrchole hory, na rozkvitnutej lúke alebo tichej ľudoprázdnej pláži. Tieto a im podobné miesta sú pre meditáciu ideálne.
  • Ak ste si vybrali pláž, predstavte si, že ležíte na jemnom piesku a na tvári cítite teplo slnečných lúčov.
  • Vybavte si šumenie mora a šepot trieštiacich sa vĺn, vnímajte vôňu slaného morského vánku. Ponorte sa do svojho sveta na 5 až 15 minút.

Ďalšou meditačnou technikou je “sila prežitku”. Spočíva v hlbokom uvedomovaní si všetkého, čo v danom okamihu prežívate (čo sa deje vo Vás i okolo Vás). Sústredenie na vlastné myšlienky a energiu momentálneho prežitku oslobodí Vašu myseľ od napätia. Vyskúšajte nasledujúce cvičenie a prehĺbte svoje vnímanie:

  • Vezmite do ruky jablko alebo pomaranč a snažte sa vnímať jeho váhu. Preskúmajte jeho tvar a štruktúru, vnímajte vôňu jeho šupky.
  • Olúpte šupku a pomaly vdychujte vôňu ovocia. Užívajte si chvíľu, keď Vám šťava preteká medzi prstami a nádherne vonia.
  • Zahryznite sa do olúpaného ovocia a sústreďte sa na jeho konzistenciu a chuť. Vnímajte svoje pocity pri hryzení, prehĺtaní a potom sa zamerajte na chuť, ktorá Vám zostala na jazyku.
  • Každé sústo vychutnávajte ako to prvé, až kým nezjete celé ovocie. Premýšľajte o svojich pocitoch a prežitkoch.

Ďalšie rady pre mamičky nájdete na www.NIVEA.sk/baby

Meno                    Heslo

tehotenstvo tyzden po tyzdni

Porod a jeho priebeh

babatko 0-12 mesiacov

naihrisko.sk