Portál pre mamičky a ich detičky

12. týždeň tehotenstva

2. február 2010 - Ukulele

Vyberte si ako chcete priviesť svoje dieťa na svet

V súčasnosti existuje veľa možností, ako a kde priviesť svojho drobčeka na svet: od klasických pôrodníc po alternatívne pôrody s dulou.

Rôzne druhy narodenia

Tehotenstvo a narodenie bábätka je mimoriadnou udalosťou, ktorú si žena pamätá celý život. Oplatí sa teda byť dobre informovaná o možnostiach a zvoliť si takú, ktorá bude pre Vás i Vaše bábätko najlepšia.

Klasický spôsob: pôrodnica

S vybranou pôrodnicou, jej pravidlami a fungovaním by ste sa mali vopred zoznámiť. Vo väčšine väčších pôrodníc sa musíte zaregistrovať na svoj predpokladaný termín pôrodu už po ukončení 14. týždňa tehotenstva. Rozhodnúť sa teda musíte pomerne skoro.

V pôrodniciach je mamičkám k dispozícii technické, technologické zázemie, skúsení lekári a pôrodné asistentky. Pre pocit istoty v prípade akýchkoľvek komplikácií je preto táto možnosť stále najčastejšia. V súčasnej dobe sa ale i v klasických pôrodniciach snažia mamičkám vychádzať viac v ústrety. Mávajú k dispozícii rôzne relaxačné pomôcky, je povolená prítomnosť otca pri pôrode a podobne. V každom prípade priebeh pôrodu je často prispôsobený skôr chodu pôrodnice a nie potrebám matky. Nemôže si napríklad vybrať polohu, v ktorej chce rodiť, či si nepraje nástrih hráze apod. Zistite si preto vopred
zvyklosti, ponúkané služby a nezabudnite sa spýtať i na popôrodnú starostlivosť o novorodenca.

Alternatívny spôsob: pôrod s dulou

"Dula" je starý grécky názov, ktorý sa dnes používa pre špeciálne vyškolenú ženu, ktorá poskytuje predovšetkým psychickú (ale i fyzickú) oporu budúcej mamičke.

Poskytuje jej však nielen emocionálnu podporu, ale i potrebné informácie počas tehotenstva, pôrodu a šestonedelia. Dula neposkytuje zdravotnícke služby. Nesupluje ani nedubluje prácu pôrodných asistentiek a lekárov, nezasahuje do ich kompetencií, ale spolupracuje s nimi, rovnako ako s otcom a ďalšími členmi rodiny. Ťažiskom jej práce je nepretržitá psychická i fyzická podpora ženy počas pôrodu.

Ak ste rozhodnutá mať pri pôrode dulu, mali by ste si ju vybrať už počas tehotenstva. Ujasníte si spolu Vaše predstavy týkajúce sa pôrodu. Dula Vám potom bude k dispozícii nepretržite počas pôrodu a ak si to budete priať, aj určitý čas po narodení dieťaťa. Pomôže Vám vytvoriť pri pôrode takú atmosféru, aby ste sa cítili bezpečne, uvoľnene a plne ste sa mohli sústrediť na samotný pôrod. Okrem toho Vám dula môže pomôcť zmierniť bolesti masážami či ďalšími úľavovými prostriedkami a uľahčí komunikáciu medzi Vami a zdravotníckym personálom.

Nekonvenčný spôsob: pôrod do vody

Pôrod do vody je považovaný za jeden z najprirodzenejších spôsobov, ako priviesť dieťa na svet. Prebieha vo vani s teplou vodou a ponúkajú ho iba niektoré pôrodnice a pôrodné domy. Ak sa teda rozhodnete pre pôrod do vody, musíte najprv vyhľadať zariadenie, kde túto službu ponúkajú.

Pôrod do vody vychádza z teórie, že ak trávi dieťa v plodovej vode 9 mesiacov, potom pôrod do podobného vodného prostredia je pre dieťa menej stresujúci a Vám tiež prináša istú úľavu od bolestí. Teplá voda uvoľňuje a okysličuje svaly, zlepšuje krvný obeh, zmierňuje vysoký krvný tlak, pomáha odplavovať stres, napätie a v neposlednom rade nadnáša celé telo, čo podčiarknuté a sčítané zmierňuje Vaše pôrodné bolesti a Vy sa tak môžete lepšie sústrediť na samotný pôrod. Okrem toho je potvrdené, že u pôrodov do vody sa znižuje nutnosť nástrihu hrádze a následných stehov, lebo voda hrádzu zmäkčuje a robí ju pružnejšou. Niektoré ženy trávia vo vode iba prvú a druhú dobu pôrodnú, niektoré nastávajúce mamičky sa rozhodnú vo vode zostať po celý čas pôrodu.

Chirurgický spôsob: cisársky rez

Cisársky rez je v podstate operácia so všetkým, čo k tomu patrí. Lekár k nemu pristupuje väčšinou len v prípade komplikácií a v našich končinách ho nemožno vykonať “na želanie mamičky”. Dopredu sa plánuje například vtedy, keď je Vaše nenarodené dieťatko v nevhodnej polohe pre klasický pôrod (najčastejšie koncom panvovým). Cisársky rez sa vykonáva v anestézii a mamička po ňom zostáva nejaký čas na jednotke intenzívnej starostlivosti. Nasleduje väčšinou dlhšia a bolestivejšia rekonvalescencia, než býva u klasických pôrodov, ale v súčasnosti už existujú spôsoby, ako mamičke od bolestí uľaviť bez toho, aby sa tým ovplyvnila kvalita materského mlieka. Ak Vás čaká cisársky rez, vyberte si pôrodnicu, kde s nimi majú najväčšie skúsenosti a bude tak o Vás čo najlepšie postarané.

Naspäť do školy

Predpôrodné kurzy Vás pripravia nielen na pôrod, ale i na novú úlohu mamičky. Vďaka novo získaným znalostiam a praktickým schopnostiam budete pokojnejšia a istejšia.

Dozviete sa všetko o pôrode a o tom, čo bude nasledovať po ňom. Nájdete tu odpovede na stovky otázok, ktoré Vám víria hlavou a kvôli ktorým sa cítite nervózna a neistá. Okrem správneho dýchania, relaxačných techník, techník dojčenia, starostlivosti o novorodenca atd. tu ako budúca mamička získate práve onen dôležitý pocit istoty. A navyše v tom nie ste sama!

Kurzy sú totiž tiež skvelou príležitosťou, ako zapojiť partnera. V dnešnej dobe je úplne bežné, že predpôrodné kurzy navštevujú obaja budúci rodičia. A často je to práve nastávajúci otecko, kto kladie najviac otázok a aktívne sa zaujíma o všetky podrobnosti. Naučí sa, ako Vám môže najlepšie pomôcť počas pôrodu i po ňom. Čím viac informácií obaja získate, tým lepšie budete pripravení.

Nespornou výhodou predpôrodných kurzov je i to, že novo nadobudnuté znalosti môžete využiť presne podľa svojich potrieb. Ideálne preto je, ak začnete navštevovať kurzy tam, kde ste sa rozhodli rodiť. Kurzy sú vypisované vo väčšine pôrodníc i pôrodných domov. Môžete však využiť aj služby akreditovaných pôrodných asistentiek alebo dúl.

Ako si vybrať pre Vás najvhodnejší kurz:

  • Urobte si malý prieskum. Ponuka je široká, ale nie všetky kurzy Vám musia vyhovovať. Skôr než sa rozhodnete, nájdite si o kurze viac informácií (hoci na internete).
  • Porozprávajte sa s mamičkami, ktoré predpôrodné kurzy absolvovali. Môžu pre Vás mať overené tipy alebo odporúčania.
  • Poraďte sa so svojím gynekológom a spýtajte sa na jeho odporúčanie. Vždy si overte, či má zvolený inštruktor potrebnú kvalifikáciu.

Zdravý životný štýl pre vás i vaše bábätko

Nasledujúci program Vám pomôže urobiť pre seba a svoje bábätko maximum.
 

1. Dopĺňajte “tehotenské” vitamíny

Poraďte sa so svojím lekárom alebo lekárnikom, ktoré vitamíny či potravinové doplnky sú pre Vás najlepšie. Uistite sa, že Váš denný príjem kyseliny listovej je minimálne 400 mcg. Tento vitamín je dôležitý pre zdravý vývoj nervovej sústavy a pomáha predchádzať rázštepu chrbtice. Aby ste nezabúdali, zvyknite si užívať svoje vitamíny vždy v rovnaký čas každý deň alebo si uložte upomienku do svojho mobilu.

2. Opusťte svoje zlé návyky

Nikdy ste nemali silnejší dôvod na to, aby ste sa zbavili svojich zlozvykov. Fajčenie a vdychovanie cigaretového dymu má desivé následky, vrátane zvýšenej pravdepodobnosti nechceného prerušenia tehotenstva alebo mimomaternicového tehotenstva. Vedecké štúdie ukazujú, že už jeden pohárik alkoholu týždenne počas tehotenstva môže mať nepriaznivý vplyv na vývoj plodu. Väčšie množstvo alkoholu potom môže viesť až k fetálnemu alkoholovému syndrómu, ktorý často zapríčiňuje i mentálnu zaostalosť. Názory na konzumáciu kofeínu počas tehotenstva sa rôznia, ale radšej neprekračujte 200 mg kofeínu za deň (200 mg zodpovedá dvom šálkam kávy alebo piatim pohárom nápojov s obsahom kofeínu).

3. Jedzte správne

V tehotenstve nie je rozhodne ten správny čas na chudnutie ani na nezdravé prejedanie. Zdravá, vyvážená “tehotenská” strava obsahuje tri porcie mliečnych výrobkov, tri porcie proteínov, tri porcie ovocia, štyri porcie zeleniny a deväť porcií celozrnných výrobkov každý deň. Množstvo žien trpí v tehotenstve anémiou, preto do svojho jedálnička zaraďte potraviny bohaté na železo, aby ste podporili tvorbu červených krviniek. Väčšina tehotenských vitamínov železo obsahuje, ale nájdete ho i v chudom červenom mäse, hydine, tofu, fazuliach, orieškoch a zelenej zelenine. Vždy sa radšej poraďte so svojím lekárom, ktorý Vám odporučí jedálniček presne podľa Vašich individuálnych zdravotných potrieb.

4. Hýbte sa

Či už ste boli pred tehotenstvom pravidelným návštevníkom fitnes centra alebo je slovo pohyb pre Vás cudzie slovo, počas tehotenstva sa snažte cvičiť aspoň 30 minút niekoľkokrát týždenne. Odmenou Vám budú menšie bolesti chrbta, zmiernenie opuchov a v neposlednom rade získate po pôrode rýchlejšie späť svoju pôvodnú váhu. Samozrejme, nič sa nemá preháňať. O cvičení v tehotenstve sa poraďte so svojím lekárom a určite sa vyhnite skákaniu, rýchlym pohybom a aktivitám so zvýšeným rizikom pádu ako je jazda na koni, korčuľovanie, gymnastika, lyžovanie alebo jazda na tobogane.

5. Staňte sa ochrancom prírody

Vyhýbajte sa miestam s výskytom nebezpečných chemických látok či radiácie a používanie chemikálií obmedzte i doma. Nepoužívajte repelenty ani farby alebo čističe s obsahom prchavých látok. Nebezpečné látky pri styku s pokožkou môžu uškodiť nielen Vám, ale i Vášmu bábätku. Buďte opatrná i pri používaní kozmetiky – čítajte návody a etikety na výrobkoch!

6. Naučte sa správne dýchať

Tehotenstvo je náročné obdobie - ako fyzicky, tak psychicky. Vyskúšajte jogu, meditáciu, prechádzky na čerstvom vzduchu, tehotenské masáže alebo akupunktúru. A dýchajte zhlboka. Ak sa Vám podarí zmierniť napätie, budete lepšie spať a lepšie zvládať sprievodné javy patriace k tehotenstvu. Napätie a úzkosť skvele zmierňuje aj vzájomná komunikácia. Vyjadrite svoje myšlienky, vyslovte nahlas svoje obavy a porozprávajte sa o nich so svojím partnerom alebo dôvernými priateľmi. Akékoľvek otázky ohľadne Vášho zdravotného stavu alebo zdravého vývoja bábätka vždy konzultujte so svojím lekárom, a to kedykoľvek počas tehotenstva. A nezabudnite sa z času na čas zasmiať, s úsmevom na tvári sa budete cítiť lepšie!

7. Pite dostatok vody

Osem až desať pohárov vody denne môže znieť prehnane, ale dostatočná hydratácia organizmu je nesmierne dôležitá pre bezproblémový priebeh tehotenstva. Vaše telo potrebuje v tehotenstve oveľa viac tekutín pre zdravý vývoj bábätka. Neobmedzujte pitie len preto, že nechcete chodiť príliš často na toaletu. Ste tehotná, takže keď musíte, tak musíte!

Ďalšie rady pre mamičky nájdete na www.NIVEA.sk/baby

Meno                    Heslo

tehotenstvo tyzden po tyzdni

Porod a jeho priebeh

babatko 0-12 mesiacov

naihrisko.sk